Натуральна, органічна, «біо» та «vegan» — поступово така косметика заповнює прилавки, і ми вибираємо її, вважаючи якіснішою та безпечнішою. Найкращі косметичні бренди випускають все більше продуктів із позначкою «organic». Як не заплутатися у маркуванні, чи дійсно «organic» краща за звичайну косметику та чи є позначки «біо», «органік», «натуральна» і «веган» синонімами?
Натуральною косметикою виробники називають ту, яка містить натуральні інгредієнти. Але натуральні — це будь-які інгредієнти природного походження, зокрема вода та морська сіль. Іноді це зовсім невеликий відсоток від загальної кількості, один-два компоненти, що містяться в кінці довгого переліку. Немає єдиного стандарту натуральності косметичних продуктів, тому нерідко слово «натуральний» на пакованні крему або шампуню — лише маркетингова хитрість.
Органічними називають рослинні інгредієнти, вирощені або в спеціальних екологічно безпечних регіонах, або у звичайних регіонах під особливим контролем, без застосування синтетичних добрив, антибіотиків, активаторів росту тощо.
Органічна косметика має відповідати певним критеріям і проходити сертифікацію. Сертифікат «органік» допускає певний зміст синтетичних компонентів, однак і вони, і їхня кількість мають відповідати біологічним стандартам.
Використання деяких речовин заборонено, зокрема штучних ароматизаторів і барвників. Тому, купуючи органічну косметику, потрібно бути готовими до того, що вона відрізняється від звичної. Наприклад, органічна косметика для волосся не містить синтетичних піноутворювальних речовин, тому органічні шампуні слабо піняться, а органічний крем для обличчя або нічим не пахне, або має рослинний і не для всіх приємний аромат.
«Біо» в характеристиці косметики зазвичай визначає наявність біологічних продуктів. На відміну від косметики «органік», це нерегульована характеристика. На практиці вона часто означає, що косметичний засіб містить компоненти тваринного походження, наприклад, муцин равлика або витяжку з оленячих рогів.
Косметика «vegan» не містить жодних тваринних інгредієнтів і не тестується на тваринах. Але вона не обов’язково натуральна й тим більше органічна.
Маркування «vegan» часто плутають із «cruelty-free» (вироблено без жорстокості), але це не одне й те ж. «Cruelty-free» маркуються засоби, що не містять забійних тваринних інгредієнтів, але допускається не забійні, наприклад, продукти бджільництва.
У багатьох країнах є місцеві стандарти відповідності косметики. Для Британії це Soil Association, для Франції — ECOCERT і COSMEBIO, для Німеччини — BDIH, для Італії — ICEA, для США — ACO. Є такий і для України — «Органік стандарт». Він розроблений Україною у партнерстві зі Швейцарією і визнається Європейським союзом.
Зроблено спробу створити загальноєвропейський стандарт, цим займається міжнародна асоціація NaTrue, куди входить багато відомих брендів, наприклад, Weleda.
NaTrue використовує три види маркування косметики: натуральні, частково органічні й органічні продукти.
Natural cosmetics (натуральна)
Natural cosmetics with organic portion (натуральна, частково органічна)
Organic cosmetics (органічна)
NaTrue забороняє використовувати синтетичні запашники, барвники, мінеральні та силіконові оливи, продукти нафтоперероблювання, генномодифіковані компоненти та речовини з рослин, які зазнали опромінення. Забороняється тестування на тваринах із застереженням «якщо цього не вимагає законодавство», але дозволяється використання інгредієнтів тваринного походження, крім забійних (cruelty-free).
Натуральна та органічна косметика діє менш інтенсивно, ніж синтетична. Вона так само здатна спричинити небажані реакції з боку шкіри. Її основна перевага — філософія єдності людини та природи, виробництво за технологіями, що дбайливо ставляться до навколишнього середовища. Зрештою, від заміщення такими технологіями звичайних виграють всі, навіть ті, хто косметикою не користується.